فایل فور شاپ

آموزش ها و صفحات مطالعه شده از اینترنت

فایل فور شاپ

آموزش ها و صفحات مطالعه شده از اینترنت

با استفاده از Website X5 به سرعت یک وبسایت بسازید…

با استفاده از Website X5 به سرعت یک وبسایت بسازید...

با استفاده از Website X5 به سرعت یک وبسایت بسازید…

مقدمه: در فکر ساختن یک وب ‌سایت با سر و شکل حرفه‌ای هستید؟ در این مقاله با یک برنامه کاربردی مفید برای ساخت چنین وب‌سایتی ظرف فقط چند دقیقه آشنا خواهید شد.
Incomedia Website X5 Home 10 ابزاری برای ساخت وبسایت با در نظر گرفتن دو مولفه مهم سرعت و سهولت استفاده است. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید، بدون نوشتن حتی یک سطر کد، ظرف چند دقیقه یک سایت با ظاهر حرفه‌ای ایجاد کنید. X5 با ساخت کتابخانه‌‌ای از صدها تمپلیت، روشی راحت و عینی برای سرهم‌بندی صفحات، منوها، اسلایدشوها و بسیاری دیگر ایجاد می‌کند.
شروع به کار
  پس از نصب و ثبت نام در Website X5، اولین باری که این برنامه را راه‌اندازی می‌کنید، یک صفحه استارت را در برابر خود مشاهده خواهید کرد که در آن خودآموزها و سایر منابع به چشم می‌خورند-البته با لغو آنها هم می‌توانید به سرعت وارد برنامه شده و شروع به ساخت وب‌سایت خود کنید. اگر هم که حوصله یا وقت کافی دارید، می‌توانید با تماشای خودآموز ویدئویی ۱۲ دقیقه‌ای شمای کلی از قابلیت‌ها و توانایی‌های این برنامه بدست آورید. با کلیک بر روی Website X5 Gallery هم منتخبی از وب‌سایت‌های واقعی که بوسیله این نرم‌افزار ساخته شده‌اند، نمایش داده می‌شود. به این ترتیب می‌توانید تصویر سریع و کاملی از نوع لی‌اوت‌های قابل ایجاد بدست آورید. برخی از آنها حتی ممکن است به شما در مورد وب‌سایتان هم الهام‌بخش باشند.
وقتی برای کار روی وب‌سایت‌تان آمادگی پیدا کردید، روی دکمه استارت کلیک کنید تا به واسط اصلی Website X5 هدایت شوید. این واسط، مشابه مراحل ساخت یک سایت جدید، به صورت یک فرآیند پنج مرحله‌ای تنظیم شده است. در عمل، شاید لازم باشد در حین شکل‌گیری وب‌سایت، بارها مراحل قبلی را تکرار کنید و یا چند مرحله جلو بروید. با این وجود چارچوب خطی آن به شما کمک می‌کند تا فکر و کارتان را متمرکز نگه دارید.
بعد از اینکه یک یا چند سایت را با کمک Website X5 ساختید، این وب‌سایت‌ها برای ویرایش در یک پنجره کوچک در پایین پنجره نمایش داده می‌شوند. پیش از هر چیز و بعنوان اولین گام، برای پروژه جدید خود اسمی انتخاب کنید-بعنوان مثال، ما اسم Complicity Consulting Services را برای سایت فرضی خود انتخاب کردیم. روی Next کلیک کنید تا وارد فرآیند ساخت وب‌سایت شوید.
تنظیمات عمومی
اولین کاری که باید انجام دهید، وارد کردن برخی جزئیات در مورد سایت‌تان، از قبیل عنوان، شرح و کلیدواژه‌های آن است-این قبیل جزئیات به بازدیدکنندگان کمک می‌کنند تا از طریق موتورهای جستجو به آن دسترسی پیدا کنند. آدرس وب‌سایت خود را هم در اینجا می‌توانید وارد کنید. این نسخه از Website X5 نه فرآیند ثبت آدرس سایت را برای شما انجام می‌دهد و نه از آن میزبانی می‌کند، اما تعداد زیادی از شرکت‌ها، از جمله
PC Pro Excellence Award Winners Heart Internet
(www.heartinternet.co.uk)
می‌توانند اینکار را برای شما انجام دهند. همانطور که در ادامه هم توضیح خواهیم داد، در صورت تمایل می‌توانید به نسخه Evolution 10 این نرم‌افزار هم ارتقاء پیدا کنید. در پایین این پنجره، آیکون گزینه‌ آپلود کردن وبسایت را هم که اصطلاحاً فاویکون (favicon) نامیده می‌شود، مشاهده خواهید کرد. این آیکون یک نگاره مربعی شکل (مانند حرف a به ازای Amazon یا f به ازای Facebook) است که در تب مرورگر شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید این فاویکون را توسط هر ویرایشگر تصویری مانند برنامه رایگان Paint.NET بسازید (برای دانلود به آدرس www.getpaint.net مراجعه کنید). در مورد اندازه تصویر انتخابی‌تان هم نگران نباشید، چون Website X5 تصویر را آنقدر کوچک و فشرده می‌کند تا به مقیاس استاندارد ۱۶*۱۶ برسد.
روی Next کلیک کنید تا به مرحله انتخاب تمپلیت فرآیند منتقل شوید. در اینجا ۲۵۰ طرح برای انتخاب با نوارهای پیمایش افقی یا عمودی وجود دارند. تمپلیت‌های پیش‌فرض به دسته‌بندی‌های مختلفی از قبیل Sport، Nature و غیره تقسیم شده‌اند، اما لازم نیست که انتخاب طرح خود را به دسته‌‌بندی‌های مربوطه محدود کنید. همچنین می‌توانید از آدرس www.pcpro.co.uk/links/239id1 تمپلیت‌‌های بیشتری را هم دانلود کنید. در مثال ما، مشاور آی‌تی خیالی ما تمپلیت Nature2 را انتخاب کرده است. با یک کلیک دیگر روی دکمه Next هم به صفحه Edit Graphic Template منتقل خواهید شد. دو تب در امتداد بالای صفحه به شما امکان می‌دهند تا بین ویرایش هدر و فوتر (سرصفحه و پاصفحه) جابجا شوید. یک تولبار دیگر هم به شما امکان می‌دهد تا متنی را درج کنید و یا تصویری را در پس‌زمینه جایگذاری نمایید. این قبیل متن یا تصاویر را می‌توانید بوسیله ماوس به محل مورد نظر بکشید. بوسیله پنجره کوچک پایینی می‌توانید ظاهر این مولفه‌‌ها را بر حسب سلیقه و خواست خود تنظیم کنید.
در هنگام ایجاد تغییرات، با یک کلیک روی دکمه Preview در بالای پنجره، نمایی از سایت خود-دقیقاً به همان صورتی که برای بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود-دریافت خواهید کرد. هرچند احتمالاً در حین ایجاد صفحات سایت خود، ناخودآگاه مرتباً روی این دکمه ضربه خواهید زد.
ایجاد نقشه سایت
حالا که کار ایجاد نمای کلی سایت را تمام کرده‌اید، کار بعدی که باید انجام دهید، طراحی ساختار آن است. Website X5 از یک رویکرد سلسله‌مراتبی تبعیت می‌کند، به همین دلیل می‌توانید صفحات سطح بالا-که به صورت لینک‌های قابل کلیک در منوی صفحه‌تان نمایش داده می‌شوند-و زیرمنوهایی را ایجاد کنید که هنگامی نمایش داده می‌شوند که بازدیدکننده‌ها موس خود را بر روی آنها به حرکت درمی‌آورند. این نسخه از Website X5 از زیرمنوهای چند سطحی پشتیبانی نمی‌کند. به همین دلیل اگر به چنین قابلیتی نیاز داشته باشید، باید به نسخه‌ای که چنین قابلیتی را دارد، ارتقاء پیدا کنید.
یکی دیگر از محدودیت‌های نسخه Home این است که در هر پروژه فقط می‌توان تا حداکثر ۲۵ صفحه ایجاد کرد، هرچند برای اغلب پروژه‌های شخصی و کسب و کارهای کوچک، همین تعداد صفحات کافی یا ساید حتی زیاد هم باشد-به یاد داشته باشید که پراکنده کردن اطلاعات در بین چندین صفحه جستجوی آنرا هم دشوار می‌کند.
در هر زمانی می‌توانید به این صفحه برگردید و صفحاتی را به آن اضافه کرده و یا آنها را مجدداً سازماندهی کنید. بنابراین فکر خود را درگیر تهیه فوری نقشه سایت خود نکنید. در عوض روی تک‌تک صفحات به ترتیب کلیک کرده و با انتخاب گزینه Properties، یک شرح و کلیدواژه‌هایی را برای هر صفحه وارد کنید. در اینمورد هم باید گفت که اینکار به وبگردها کمک می‌کند تا به راحتی به صفحه شما دسترسی پیدا کنند. حتی می‌توانید عناوین صفحات خود را در این پنجره تغییر دهید تا با آیتم‌های منویی که به آنها لینک می‌شوند، تفاوت پیدا کند.
یکی از بزرگترین چالش‌ها در طراحی وب، سازماندهی محتوای هر صفحه به صورت یک قالب مشخص و جذاب است. Website X5 با استفاده از یک رویکرد شطرنجی‌محور این مشکل را حل و فصل می‌کند. به صورت پیش‌فرض، بخش محتوای هر صفحه به یک شبکه دو در دو تقسیم می‌شود که هر یک از خانه‌‌های آن می‌تواند حاوی یک متن، تصویر، ویدئو، کادر لایک فیسبوکی و غیره باشد. شما می‌توانید با استفاده از دکمه‌‌های بالای صفحه شطرنجی حتی سطر و ستون‌هایی را هم اضافه و حذف کرده و با کشیدن اشیاء از پنجره سمت راست به هر یک از خانه‌های مورد نظرتان، آنها را پر کنید. برای کشیدن یک مولفه، بطوریکه چند ردیف یا ستون را دربربگیرد، فقط کافیست دستگیره‌های آنرا بکشید تا گسترش پیدا کند.
وقتیکه به لی‌اوت مورد نظر خود رسیدید، یکی از اشیاء داخل صفحه شطرنجی خود را انتخاب کرده و روی Edit کلیک کنید و محتوای واقعی آنرا تخصیص دهید. در مورد اشیاء متنی، به این ترتیب فقط یک ویرایشگر متن ساده باز می‌شود. شما می‌توانید متن خود را در فیلد اصلی تایپ کنید یا در آن پیست کنید و با استفاده از نوار ابزار قالب‌بندی در امتداد بالای صفحه، فونت، اندازه، استایل، رنگ و تورفتگی آنرا تغییر دهید. اگر می‌خواهید متن مورد نظرتان در یک پس‌زمینه تیره نمایش داده شود، روی آخرین آیکون سمت راست در ردیف بالایی کلیک کنید. به این ترتیب رنگ پس‌زمینه ویرایشگر بین سفید و طوسی تیره تغییر می‌کند. آیکون کناری آن هم متن شما را با عرض خانه‌ای که در آن نمایش داده خواهد شد، متناسب می‌کند. به این ترتیب می‌توانید تصور بهتری از نحوه نمایش آن در صفحه داشته باشید.
برای درج یک هایپرلینک در متن خود، متن مورد نظر را های‌لایت کرده و گزینه Insert Link را انتخاب کنید. در اینصورت گزینه‌هایی برای انتخاب صفحه از داخل سایت خود، یک فایل دور از دسترس، URL و یا یک آدرس ای‌میل یا اسکایپ مشاهده خواهید کرد. حتی می‌توانید یک لینک برای راه‌اندازی کارکرد پرینت مرورگر یا نمایش یک کادر پیام ایجاد کنید. اگر هم که روی تب Description کلیک کنید، گزینه مربوط به تنظیم متن تول‌تیپ را مشاهده خواهید کرد که وقتی بازدیدکننده موس خود را بر روی این لینک جابجا می‌کند، نمایش داده خواهد شد.
اگر همین کار را با یک شیء تصویر انجام دهید، از شما سوال می‌شود که آیا قصد دارید تصویر را از هارد دیسک خود آپلود کنید یا آنرا از یک URL اختصاصی بردارید. حتی می‌توانید به تصویر خود یک عنوان بدهید و متنی را بعنوان شرح و توضیح به آن اضافه کنید. گذاشتن متن برای تصویر کار خوبی است، چون هر چند افراد کمی اینروزها با کامپیوترهای فقط متنی جستجو می‌کنند، این دست اطلاعات می‌تواند برای بازدیدکنندگانی که برای رفع مشکلات بینایی خود از نرم‌افزارهای خواندن صفحه نمایش استفاده می‌کنند، مفید و کارآمد باشد. بعلاوه موتورهای جستجو هم می‌توانند درک بهتری از مطالب سایت‌‌تان داشته باشند. با کلیک کردن روی دکمه Edit نمای جدیدی باز می‌شود که به کمک آن می‌توانید تصویر انتخابی خود را بچینید و بچرخانید یا بالانس رنگ و میزان نوردهی آنرا تنظیم کنید.
وقتی این ویرایش‌ها را انجام می‌دهید، هیچ نمای ویزی‌ویگی از صفحه خود دریافت نمی‌کنید، اما می‌توانید با کلیک روی هر خانه، پیش‌نمایشی از محتویات آن مشاهده کنید. برای آزمایش کردن کل سایت خود هم فقط کافیست روی دکمه Preview اصلی کلیک کنید.
وقتی محتویات اولین صفحه خود را تنظیم کردید، با هر بار کلیک روی Next به صفحات بعدی سایت خود منتقل می‌شوید. اگر به دنبال یک سایت با صفحات متعدد هستید، این کلیک‌های پی‌درپی ممکن است برای شما کمی خسته‌کننده و عذاب‌آور باشد. یک روش جایگزین برای رفتن به یک صفحه خاص این است که به نمای Sitemap Creation رفته و سپس روی صفحه‌ای که می‌‌خواهید آنرا ادیت کنید، دوبار کلیک کنید.
وقتی تمام صفحات‌‌تان با متن و تصاویر دلخواهتان پر شد، دیگر زمان آن رسیده که تغییرات نهایی را اعمال کنید. دو گزینه در پنجره کوچک Advanced Settings به شما اجازه می‌دهند تا ظاهر منوها را تغییر دهید. در اینجا می‌توانید اندازه، رنگ و ظاهر چاپی آیتم‌ها را تغییر دهید و حتی تعیین کنید که وقتی اشاره‌گر موس روی آنها حرکت می‌کند، چه رفتاری از خود نشان دهند. تب‌های Menu Items در بالای صفحات تنظیمات Main Menu و Drop Down Menu را فراموش نکنید.
در زیر Advanced Settings هم یک صفحه با گزینه‌هایی برای Styles و Models وجود دارد. به کمک این گزینه‌ها می‌توانید ظاهر کلی متن و لینک‌ها را سفارشی کنید. در تب Tooltip می‌توانید ظاهر تمام تول‌تیپ‌هایی را که ایجاد کرده‌اید، تنظیم کنید.
وقتی همه موارد را با خواست و سلیقه خود مطابقت دادید، بهتر است روی Preview ضربه بزنید و آخرین نگاه را هم به سایت بیندازید. سپس به گام پنجم یعنی Export بروید. گزینه پیش‌فرض، آپلود کردن سایت به اینترنت است. البته اگر Website X5 جزئیات سرور شما را نداشته باشد، باید آنها را وارد کنید.
در صورت تمایل می‌توانید سایت را به دیسک محلی‌تان هم منتقل کنید. یک دلیل برای انجام اینکار ویرایش کد HTML پیش از آپلود کردن آن است تا بتوانید مثلاً با درج یک کد کوچک، آماری از بازدیدکنندگان سایت خود داشته باشید، البته به شرطیکه قبلاً در یکی از این سرویس‌های پیگیری ثبت‌نام کرده باشید. گزینه آخر هم وب‌سایت شما را با قالب خود Website X5 انتقال می‌دهد تا بتوانید آنرا به کامپیوتر دیگری که مجهز به Website X5 باشد، انتقال دهید. سایت‌هایی که می‌توانید بوسیله Website X5 بسازید، به حدی کم‌حجم و کاربردی هستند که کارکردهای زیادی را عملی می‌کنند. اگر هم که گزینه‌ها و انتخاب‌های بیشتری می‌خواهید، بهتر است در عوض از نسخه Evolution 10 استفاده کنید که در عین حفظ رویکرد ساده نسخه Home، ویژگی‌‌های پیشرفته‌تری از قبیل اسلایدشوهای گرافیکی و جدول را هم در خود دارد. علاوه بر اینها باید به پشتیبانی از قالب‌های ای‌میل و افکت‌های جابجایی موس و مهمتر از همه، یک کتابخانه متشکل از ۶۰۰۰ عکس و تصویر فاقد حق امتیاز برای استفاده در سایت هم اشاره کرد. Website X5 Evolution 10 از یک دامنه و ۳۰گیگابایت فضای شبکه ۱۲ ماهه هم برخوردار است.
برای آپگرید کردن به قیمت استثنایی ۲۵ پوند-به جای ۶۰ پوند معمول-فقط کافیست به پرسش‌هایی که در هنگام راه‌اندازی Website X5 روی صفحه خوشآمدگویی نمایش داده می‌شوند، پاسخ دهید. با استفاده از رویکرد شطرنجی‌محور Website X5 می‌توانید کار سازماندهی محتوا را ظرف چند دقیقه انجام دهید.
——————–
برگردان : نیلوفر عزتی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.